Vissza
Itt az új világtrend, a hoffice, mely éppen meghódítja az irodapiacot. Lényege, hogy idegenek otthonában dolgozhatunk anélkül, hogy elköteleznénk magunkat egy közösségi iroda felé, vagy nagyobb kiadásokba bocsátkoznánk.
A közösségi irodák és szolgáltatott munkahelyek mellett megjelent az otthoni munka trendje, azaz a home office, majd ennek továbbgondolt verziója a hoffice. Ez a munkavégzési forma valójában a közösségi iroda és az otthoni munka párosításából jött létre. A piac mindig megtalálja a réseket, így a hoffice is, mely elsősorban a szabadúszókat, egyéni vállalkozókat, startupokat célozza meg. Azoknak az embereknek nyújt megoldást, akiknek nincsen, vagy nem szükséges irodába járniuk, ám kell egy hely, ahol a munkát elvégezhetik. Christofer Gradin Franzen, svéd pszichológus volt az első, aki a hoffice gondolatával foglalkozott, s végül megalkotta ezt a munkavégzési stílust. Az volt az alapötlete, hogy az összejövetelek, bulik alkalmával általában egymás lakásában gyűlnek össze az emberek, akkor miért ne vetítsük rá ezt a vendégszeretetet a munkára is? Az elgondolása annyira megtetszett főleg a fiatal munkavállalóknak, hogy Svédországban tömegével kezdtek egymáshoz járni dolgozni, s mára már az irodakultusz részeként tartják számon.
Miért érdemes hoffice-ban dolgozni?
Számos magyarázata van annak, hogy miért tudott utat törni magának a hoffice, az egyik ilyen legfontosabb tényező a magány. A home office-osok nagy része azért nem szeret otthon dolgozni, mert egyedül érzi magát. A lélektani okok és a rossz közérzet pedig rányomja a bélyegét a munka minőségére is. Mivel lakásban történik a munka, ezért sokkal családiasabban is érezzük magunkat – ez nem egy kreált légkör, hanem valakinek a valódi otthona. Ha emberek között vagyunk, sokkal több benyomás ér minket, így több helyről érkezhet az inspiráció. Ha home office-ban dolgoznánk a saját otthonunkban a négy fal között, sokkal kevesebb az esélye, hogy szárnyaljanak a gondolataink, mint ha különféle hatások érnek. Ha a konyhában egy kávé mellett beszélgetünk az alkalmi munkatársakkal, nagyon sok ihletet meríthetünk tőlük. Sőt, ha vállalkozásaink valamelyest kapcsolódnak egymáshoz, akkor akár még egy bimbózó munkakapcsolat is kialakulhat. Mivel a hoffice hasonlóan működik, mint egy iroda, ahol mindenki dolgozik, így akaratlanul is rá vagyunk kényszerítve a munkára. A hoffice rendszerének segítségével sokkal könnyebben be tudjuk tartani a határidőket, mint ha egyedül, magunkra utalva dolgozunk. Itt nem tudunk lógni, mint egy közösségi iroda esetében, mivel a lakások területe általában nem túl nagy, így nincs annyi szoba, ahová elvonulhatunk zenét hallgatni, vagy telefonon csacsogni.
Hoffice a gyakorlatban
Minden hoffice-t igénybe vevő országnak van egy webes elérhetősége, ahol a regisztrált lakásirodákat lehet felkutatni. Magyarország esetében ez az egyik legnagyobb közösségi oldalon található meg Hoffice Budapest néven, melynek jelenleg 377 tagja van. Itthon úgy működik a hoffice, hogy a közösségi oldalon a Hoffice Budapest csoporthoz csatlakozva meghirdetünk egy eseményt (vagyis munkanapot), melyben megosztjuk az összes fontos információt (hol, hánytól hányig, lesz-e étel, egyéb paraméterek). A hoffice-olók általában 10-12 fős csapatokban dolgoznak, akik többnyire 9-17 óra között vehetik igénybe a lakásirodákat bérleti díj nélkül. Az ilyen hoffice-okban biztosított a gyors wifi és az áramellátás, így hiába ingyenes a szolgáltatás, a házigazda költségeibe illik beszállni, ez megbeszélés tárgyát képezi. Nagy általánosságban úgy néz ki a napi rutin, hogy 45 perc munka után negyedóra szünet következik, mely alatt a munkatársak pihenhetnek és megbeszélhetik, hogy ki mit fog csinálni a következő 45 percben. Ezzel a tagok motiválják egymást és magukat is, hogy a kitűzött cél ténylegesen meg legyen valósítva, ugyanis az ismét eltelt 45 perc után megint átbeszélik az eredményeket és a teendőket. És ez így folytatódik a munkanap végéig. A hoffice rendszere többszereplős: van a házigazda, vannak az alkalmi kollégák, és van egy koordinátor (faciliátor), aki vezényli és felügyeli a csapat működését. A faciliátor feladata kézben tartani a napirendet, ő koordinálja a 15-45 perces munka- és szünetváltakozásokat. Az irányító a 15 perces szüneteket akár csapatépítéssé is alakíthatja, játékos, közösségépítő feladatokat is adhat a munkatársaknak.
Jó a szolgáltatónak, jó a munkavállalónak
Miért éri meg valakinek alkalmi irodát varázsolnia a lakásából? Valakinek van egy tágas lakása, ám nem szereti az egyedüllétet és szeretné valahogyan hasznosítani – így a magány itt is az okok egyik forrása. A coworkinges irodák esetében nem mindig találja meg a munkavállaló, amit keres. Egy saját, otthoni iroda esetében a tulajdonos a saját ízlésének megfelelően alakíthatja ki a tereket, és olyan emberekkel veheti körbe magát, akik hasonló mentalitású és munkamorálú emberek, mint ő. Így biztosan nem éri csalódás, ráadásul 10-12 társának segített azzal, hogy a lakását irodává alakította át, ha még csak egy napra is. Másik előnye a szolgáltatói részről, hogy nincs semmilyen kötelezettsége, akkor nyitja meg lakását az érdeklődők előtt, amikor csak szeretné. Itt nincsenek irodai szabályok, a szabályokat a szolgáltató hozza minden esetben: mit szabad az irodában és mit nem, van-e étel és kávé vagy nem, hol lehet dohányozni, hol lehet telefonálni stb. A miért kérdések közül a legérdekesebb talán, hogy miért éri ez meg bárkinek is ingyen. Nem teljesen ingyen adja bérbe a lakás alkalmi használatának jogát, hanem némi ellentételezés fejében. Ez a bérbeadó és a bérbevevő közös megállapodása, hogy ki és mit tesz hozzá a közös iroda költségeihez. Ki lehet fizetni a benti rágcsálnivalók árát, vagy a kávékapszulákat, de megegyezhetnek úgy is, hogy a rezsi valahány százalékát arányosan elosztják a munkanapokra leszámolva, s így is egy olyan minimális költség jön ki, hogy még mindig jobban megéri egy hoffice-ban dolgozni, mint egy coworking irodában.
Forrás: www.irodablog.hu
Vissza